Internetstiftelsen i Sverige har sedan år 2000 presenterat en årlig studie av svenskarnas internetvanor. Idag släpps 2017 års rapport och vi nördar mer än gärna ner oss i lite färsk internetstatistik.

Årets rapport visar att så gott som alla svenskar använder internet oavsett ålder och att det huvudsakliga användandet sker via mobiltelefonen. Kommunikationen på internet främst sker via e-post, men de sociala medierna ökar och att allt fler använder sig av chattjänster som Facebook Messenger och Whatsapp för att kommunicera.

Förutom att det är viktigt att tänka “mobilen först” finns andra viktiga slutsatser att dra av årets rapport. Extra spännande tycker vi såklart att det är att kolla på vilka sociala medier som används mest i olika målgrupper. Detta är det första man bör tänka på i arbete med sociala medier. Vem når man på vilken plattform?

Nedan följer ytterligare lite intressant information från rapporten!

  • Fyra av fem använder sociala medier.

  • Facebook fortsätter att öka och används av hela 74% av svenskarna.

  • Instagram används nu av över hälften av befolkningen! Från förra årets mätning har användandet ökat från 44% till 53%.

  • LinkedIn ökar från 26% till 30% i år. De yrkeskategorierna som använder LinkedIn arbetar inom It och kommunikation, finans och offentlig förvaltning.

  • I den yngre målgruppen 12-15 år är växer Snapchat snabbast.

  • Så gott som alla unga använder Youtube och en stor del av dem dagligen.

Intresserad av att läsa rapporten själv? Ladda ned den HÄR!