Hej Emelie, en hel vecka i San Fransisco på Facebooks beryktade F8-konferens, hur var det?

Alldeles fantastiskt och en stor ära att få möjlighet att delta på F8. Bortsett från det kyliga vädret  så var allt kanon!

F8 är en stor konferens som behandlar många olika saker men vad var det som diskuterades mest?  

Givetvis pratade de mycket om säkerhet och förtroende till följd av allt som hänt den senaste tiden. Cambridge Analytica, Fake News och rysk påverkan i internationella val lyftes redan i Mark Zuckerbergs huvudanförande och löpte som en röd tråd genom alla föreläsningar och seminarium under F8. Att Facebook försöker att vinna tillbaka användarnas förtroende genomsyrar såväl föreläsningarna som de olika nya funktionerna som de visar upp. De jobbar hårt på att förbättra sina algoritmer för att snabbt kunna identifiera fake accounts, spam, fake news etc.

Något som jag personligen tycker mycket om och som Facebook arbetar hårt med är att utveckla sitt mobbning-filter. Tekniken bakom detta är väldigt avancerad och Facebook ligger riktigt långt fram i denna utveckling. Detta kommer bl.a att leda till att Facebook direkt kan blockera vissa skadliga kommentarer och med tanke på hur vanligt förekommande nätmobbning är så känns detta sjukt viktigt.

Okej, såklart mycket snack om säkerhet, presenterade de några nya coola funktioner? 

Facebook håller fast vid sin vision om att föra människor samman på nya och meningsfulla sätt och att ”put people first”, som de uttrycker det. Många av de nya produkterna som ex dating-funktionen, watch party, live commenting etc bevisar att de lever som de lär.

Att dating-funktionen skulle komma var ju kanske inte något revolutionerande utan snarare väntat, det mest intressanta var att match.com:s aktie sjönk som en sten i samband med att nyheten offentliggjordes.

Förutom skandalerna har det i år pratats mycket om nyhetsflödes-algoritmen. Fick du reda på något nytt där?

Högkvalitativt content är ledorden för att förbättra sin egen newsfeed ranking.  Facebook jobbar med sin algoritm och ranking för att säkerställa att de levererar högkvalitativt content i sina användares flöden. De faktorer som framförallt påverkar hur ett inlägg rankas är följande: Inventory: Vad är det som postas? Signals: Vem postar innehållet? Predictions: Kommer den specifika profilen titta på detta? Score: Facebook rankar innehållet och ger det en relevance-score utifrån dessa faktorer.

Just detta var så pass intressant att det är något vi kommer att ägna ett eget inlägg i framtiden, så håll utkik efter det! 

Nu har vi pratar om säkerhet, visioner och algoritmen. Vad är de största grejerna du tar med dig från F8?

Två saker som kommer att spela stor roll 2018 är Videochatt på Insta och grupper på Facebook. Facebook pratade väldigt mycket om grupper och hur de ska förbättra och förenkla användandet av dessa. Detta kan potentiellt komma att innebära förändringar för hur företag bör agera på Facebook.

Det som jag tror kommer få absolut störst påverkan snabbast för oss som byrå samt för våra kunder som jobbar aktivt med content, är den nya funktionen 3d foton som ser riktigt häftigt ur. Funktionen har inte lanserats ännu utan kommer någon gång i höst/vinter. När den är på väg så kommer vi att skriva om det.

Slutligen vill jag lyfta en ändring som jag tror kommer att innebära stora och positiva effekter för oss och alla våra kunder som köper annonser. Facebook kommer att lansera en uppdaterad version av Analytics som ser riktigt intressant ut. Även här kommer vi att återkomma med mer intressant information i framtiden!

Skriv upp er HÄR för att ta del av vårt nyhetsbrev och framtida nyheter från F8 och Facebook!

 

Kartan för F8 kom i form av en AR-effekt på inträdesbrickan som alla deltagare fick.