Rekommenderade inlägg 

Sedan någon månad tillbaka har rekommenderade inlägg börjat dyka upp i flödet. Inläggen presenteras precis som vanliga inlägg med skillnaden att de har en text ovanför inlägget som förklarar att det är just rekommenderat och inte inlägg från någon som du följer. Instagrams algoritm räknar ut vad du ska få rekommenderat för dig baserat på de konton du följer och de foton och videos som du gillar. De rekommenderade inläggen dyker upp först när du sett allt nytt i ditt ordinarie flöde. Du kan då antingen välja att bläddra i det rekommenderade flödet eller att fortsätta titta på tidigare visat material i ditt eget flöde.

Nya säkerhetsfunktioner

Instagram har, likt Facebook, börjat införa flera funktioner för att öka säkerheten och tillförlitligheten i appen. Dessa nya funktioner består i nuläget av tre delar.

Dels införs en “om detta konto-funktion”, primärt för stora konton. Via denna funktion kan du ta del av information gällande när och i vilket land kontot startades, om kontot har bytt namn samt vilka annonser som körs via kontot. Här visas även konton som har liknande följargrupper. Funktionen går i nuläget att ta del av på vissa konton genom att klicka på de tre prickarna i högra hörnet av profilen och sedan gå in på “om det här kontot”.

Instagram lanserar även ett nytt sätt för kända personer, företag och liknande att få global verifikation. De gör det lättare att ansöka om detta eftersom de anser att den blå verifikationsknappen är ett viktigt sätt för människor att veta att det konto de interagerar med är ett officiellt konto för det specifika företaget eller kändisen.  

Som ett sista steg i att åtgärda säkerheten och tillförlitligheten på Instagram inför de även stöd för att kunna tvåfaktorsautentisera din inloggning via tredjepartslösningar. Detta för att göra det enklare och säkrare att logga in på ditt konto.

Instagram Shopping

En intressant nyhet för företagare och allra främst e-handlare är att möjligheterna att handla via Instagram är på väg att bli större. Sedan en månad tillbaka har vissa användare kunna ta del av en shopping-flik på explore-sidan där innehåll från relevanta företag exponerats. Allt innehåll på denna flik innehåller taggningar av specifika produkter som visar namnet på produkten, priset och även länkar vidare till företagets webbplats där du kan köpa produkten. Inlägg med köpbara produkter i bild illustreras med en vit shoppingkasse i högra hörnet. Denna liknar ikonen för flerbildsinlägg.

I nuläget verkar funktionen inte vara tillgänglig för alla konton och alla länder men den är sedan en knapp månad tillbaka verklighet i USA.

Ytterligare en nyhet om Instagram Shopping är att det sedan en tid tillbaka även går att tagga produkter i stories vilket tidigare bara har varit möjligt i det ordinarie flödet.

Dolda hashtags & Geo-taggar

Två till funktioner som i nuläget verkar vara under utvärdering är möjligheten att dölja hashtags samt att geo-tagga material.

Att dölja hashtags innebär att dina inlägg dyker upp i sökningar på den specifika hashtaggen utan att dessa måste skrivas i texten till inlägget. Detta skulle ta bort behovet av att ha en vägg av hashtags i botten på dina inlägg för att nå nya människor.

Geo-taggningarna är en funktion som gör det möjligt att geografiskt avgränsa vart stories och inlägg kommer att visas. Detta skulle kunna vara en bra funktion för att exempelvis låta ett företag kommunicera en specifik produkt eller ett evenemang som bara finns på lokal nivå eller i enskilda länder.

Enklare att följa andra

Ytterligare en ny funktion, skapad för att göra processen att följa någon smidigare, har kommit i form av “Nametag”. Funktionen liknar Snapchats “Snapcode” och funkar genom att du nu har en Nametag som andra följare kan scanna via Instagram för att sedan direkt börja följa dig. Din egen Nametag, som du har möjlighet att formge, hittar du genom att klicka på de tre strecken uppe till höger i din profil och sedan gå in på “namntagg”. Där finns även funktionen för att scanna andras Nametags.

 

Behöver du eller ditt företag hjälp med er närvaro digitalt? Tveka inte att höra av dig till oss för att diskutera allt från Instagram till en ny hemsida!