Anpassa efter dina följare och målgrupper

Som vi tog upp i förra veckans nyhetsbrev så är det en fördel att knyta an till sommarens aktuella händelser och ämnen. Dock är det minst lika viktigt att rikta rätt innehåll mot rätt målgrupp. Du bör därför fundera över vilka du vill kommunicera ut vilket budskap till.

Genom att ha förståelse för din målgrupp och följare kan du skapa relevant innehåll beroende på vilka intresseområden och användarbeteenden de har. Vi har tidigare använt Fotbolls-VM som ett exempel och lyft att det under sommaren finns en stor mängd fotbollsfans på sociala medier. Självklart finns det således även stora möjligheter att nå ut till de användare som är helt ointresserade av fotboll. Allt handlar om att koppla ditt innehåll till relevanta händelser och ämnen under sommaren som intresserar just din målgrupp.

Följa hashtags på Instagram

De senaste åren har vi under sommaren kunnat se en tydlig ökning av aktiviteten på sociala medier där Facebook och Instagram varit ledande. På Instagram är den mest aktiva målgruppen kvinnor mellan 18–24 år. 60 % av dessa är aktiva sju dagar i veckan. Målgruppen söker sig till inspirerande bilder kring kläder, personer och resmål.

För att göra sig synlig på Instagram finns det olika tillvägagångssätt, till exempel via hashtags. En relativt ny funktion är att du kan följa en hashtag, inläggen under den följda hashtagen dyker då upp i användarens flöde. Viktigt är dock att dina hashtags är relevanta och väl genomarbetade. Ett förslag är att köra en specialserie med en hashtag under sommaren, hitta en vinkling och en hashtag som är tydligt kopplad till ditt innehåll.

Ett exempel på en sommarkampanj och hashtag är från ölmärket Corona. De använder #ThisIsLiving tillsammans med peppande bilder på läskande ölflaskor på stranden eller i en hammock, för att för att hylla naturen och utomhuslivet. Bilderna inspirerade deras följare till att hänga på och ta foton i samma anda. Läs mer om Coronas kampanj här.

En annan framgångshistoria är Mercedes-Benz användande av Instagram Stories. Instagram Stories har tagit världen med storm med sina 300 miljoner användare per dag och fler och fler företag ser det som en viktig plattform att synas på. Varumärket ville därför använda sommarsäsongen till att visa upp Mercedes-Benz C-Class Cabriolet med fokus på hur härligt det är att åka med taket på bilen nere. Det lyckade upplägget bestod av vertikala kreativa filmer med stacking-och split screen-redigering som gav en unik sömlös upplevelse och känslan av att du körde bilen. Se kampanjen här för inspiration. Några av fördelarna med Stories är att det material du publicerar syns på hela skärmen hos dina följare samt att många tittar på Stories med ljud på, vilket gör det till en bra kanal för rörligt material. I Stories får du utrymme till att vara kreativ utanför ramarna, ta steget att våga testa och utvärdera sedan resultatet.

För att vara säker på att få ut relevant statistik för dina inlägg i sommar är ett hett tips att ställa in mätverktyg och följa upp utfallet varje år. Således finns det statistik från förra året att förhålla sig till nästa sommar. Audience Insights på Facebook eller Instagram och Google Analytics är två analysverktyg att ta hjälp av.

I förra veckan tog vi upp att ett bra sätt att lyckas med sommarens publiceringar är att redan nu planera inläggen i en contentkalender. När inläggen är klara kan du sedan schemalägga innehållet på förhand så att det sedan går upp den tid du önskar. På så vis har du struktur i ditt arbete och kan med gott samvete ta semester och själv njuta av sol, bad och vila!

Lycka till!