Vad var eventets största snackis?

Helt klart “Messenger Bots” som kommer få en allt större betydelse för företag.

Messenger bots är chatbottar som besvarar dina kunders frågor automatiserat så att du inte behöver sköta chatten manuellt. Facebook presenterade undersökningar som visar att konsumenter har ett allt större behov av att få alla sina frågor besvarade på en och samma plats, vid ett och samma tillfälle. Borta är dagarna när kundservice innebär långa telefonköer eller tröga mailslingor. Som ett resultat av detta behov kommer Facebook messenger att spela en allt större roll när det gäller att bemöta kunder och ge dem service. Detta är ju egentligen självklarheter. Vår tid betyder allt för oss och som företag gäller det att erbjuda sina kunder effektiva lösningar, annars riskerar man att ersättas.

59% av Facebooks användare nyttjar idag messenger och 53% av personer som använder messenger för att kontakta företag, säger att de är mer villiga att handla av ett företag de kan kontakta via Messenger. Att bygga bottar som kan besvara ditt företags vanligaste kundserviceärenden i messenger innebära att ni kommit en lång väg i att bemöta kunder i sociala medier på det sätt som de önskar och detta helt automatiserat.

Givetvis är det inte bara att slå på denna funktion men det är definitivt dags att börja diskutera det. Framförallt för E-handelsföretag kommer detta inom en snar framtid ses som en hygienfaktor. Varje månad skickas det två miljarder meddelanden mellan företag och facebookanvändare och detta kommer att öka enligt Facebook.

 

Instagram Stories har exploderat på senaste tiden. Togs detta upp?

Ja faktiskt! Stories användes i oktober 2016 av 100 miljoner människor dagligen, idag är denna siffra uppe i 300 miljoner. Utvecklingen har gått i en ruskig fart och vi ser många företag som hakar på. Över 30% av alla Stories som visas idag är från företag och 1 av 5 Stories får ett direktmeddelande som respons. Så det är helt klart ett bra sätt att nå ut till sina följare.

Många kunder frågar oss om de ska använda Stories och vi kan konstatera att det är fritt fram för alla! Så länge ni har något av värde visa för era följare. Ni är i deras flöde på deras premisser och som företag är man alltid på gränsen mellan att få vara med, eller inte. Något att ha med sig är att 60% av alla Stories visas med ljudet på så man får verkligen se till helhetsupplevelsen.

 

Det brukar alltid dyka upp debatter på de här evenemangen. Var det något som pratades om extra mycket?

Ett av de ämnen som var absolut mest intressant och som resulterade i en het debatt mellan byråer och Facebook själva var frågan om transparens i annonser. Detta till följd av all kontrovers kring ”Fake News” i samband med b.la USA valet. Facebook gick i slutet av oktober ut och berättade att de nu kommer möjliggöra för sina användare att klicka på ”view ads” på vilken företagssida som helst. När detta görs kommer alla annonser som körs eller någonsin körts för den Facebooksidan att visas. Man kommer även att kunna se mot vilken målgrupp respektive annons har styrts.

Ur användarsynpunkt är detta självklart positivt då det kommer bli lättare att förstå varför man blir exponerad för annonser. I nuläget är detta på prov i Kanada och vi får se hur det blir i slutändan. Frågan diskuterades framförallt ur strategisk synpunkt från byråsidan då denna information kan leda till att man får väldigt mycket information om hur byråer och företag jobbar strategiskt. Information som självklart är väldigt känslig. Det kan också innebära problem för både företag och privatpersoner i och med att gamla erbjudanden kommer gå att se vilket kan skapa förvirring.

Vi kommer att följa denna utveckling och återkommer när det finns mer information om exakt hur detta kommer se ut.

 

Slutligen, avslöjade Facebook sin hemliga algoritm?

Facebook ville denna gång definitivt lyfta diskussionen om algoritmen och vilka annonser som visas i flödet. Algoritmen är komplicerad och inte helt lätt att förstå. Kontentan är att det inte går att räkna ut exakt hur den fungerar. Dels på grund av att miljoner auktioner sker i sekunden och påverkas hela tiden av användarnas beteendemönster i realtid. Framförallt tryckte de på  annonsens relevansresultat som avgörande faktor, då det påverkar kostnad och placeringsordning. Hur algoritmen exakt fungerar kommer vi nog aldrig att få veta.

Viktigt att känna till är också att Facebook anpassar vilka som ser dina annonser baserat på din målsättning. Vissa personer har ett beteende att klicka, vissa att handla i din e-shop och att dessa inte nödvändigtvis är samma typ av människor. Därför är det viktigt att man anger en målsättning som stämmer överens med vad man faktiskt vill uppnå. Den potentiella räckvidden som syns i Facebooks annonsmotor är alltså inte samma antal personer som du har chans att nå med din annons.

Facebook rekommenderar även att man ställer in flera placeringar för sin kampanj. Risken när man väljer bort exempelvis Instagram eller Audience Network är att den högsta kostnaden per resultat för Facebook är dyrare än den billigaste för Instagram/Audience Network. Budskapet är att ge mer makt åt verktyget att göra sitt jobb, helt enkelt!