Historik

Black Friday kommer ursprungligen från USA och infaller dagen efter Thanksgiving. Själva namnet härstammar från 60-talet och kommer sig av det under denna dagen ofta rådde trafikkaos. På senare tid har dagen blivit den officiella starten på julhandeln och har blivit ett stort fenomen inom såväl E-handeln som den vanliga handeln. E-handeln har också utökat konceptet till att innefatta hela helgen med ett avslut i “Cyber Monday” som, om än inte lika stort, enligt Svensk Handels rapport var ett känt fenomen bland 36% av de tillfrågade.

Alla har vi förundrats över hysteriska bilder på människor som stormar in i butiker i jakt på låga priser. Något som nu också sker i Sverige med rapporter från Sydsvenskan om trafikkaos utanför köpcentret Emporia i Malmö och spikrakt pekande försäljningssiffror.

Black Friday i Sverige och Världen

Black Friday är extremt stor i USA och American Market Association rapporterar försäljningssiffror som uppgår till 7,9 miljarder dollar vilket är en ökning med 18% från 2016. Cyber monday är inte mycket sämre med estimerad försäljning på ca 6,6 miljarder dollar. Rapporten visar också att 40% av alla onlineköp gjordes på en smartphone.

Fenomenet sprider sig också snabbt över framförallt västvärlden. Siffror från World Economic Forum visar att engelsmännen över hela helgen spenderade ca 7,7 miljarder pund följt av tyskarna på £5,7 miljarder och fransoserna £4,7 miljarder. Sett över hela helgen, visar rapporten att amerikanerna mäktade med att spendera £41 miljarder, ca 53 miljarder dollar.

Även om siffrorna inte är lika astronomiska i Sverige så är det fortfarande betydande för den svenska handeln och e-handeln. Siffror från Postnord gör gällande att 33% av svenskarna under Black Friday-dygnet handlade för sammanlagt 5,3 miljarder, 1,7 miljarder mer än 2016. 52% (46%) handlade uteslutande på nätet, medan 33% (40%) handlade i butik, 15% (14%) handlade både i butik och online.

Facebook har presenterat lite siffror gällande Black Friday-veckan. Över 130 miljoner människor diskuterade ämnet vilket resulterade i närmare 275 miljoner interaktioner kopplade till Black Friday. Videos kopplade till Black Friday var det populäraste sättet att ta sig an Black Friday med över 450 miljoner visningar på material relaterat till Black Friday. På Instagram så publicerades Insta Stories av mer än 1 av 3 av alla företag på plattformen. Kvinnor mellan 35 och 54 diskuterade Black Friday mest medan män mellan 18 och 34 diskuterade Cyber Monday.

Varianter på Black Friday

Black Friday har inte bara gett upphov till systerdagen Cyber Monday och den i USA stora “Small Business Saturday” där befolkning förväntas handla av små lokala företag. Utan också till en hel drös mer eller mindre seriösa dagar och fenomen.

Bland annat rönte Systembolaget stora framgångar på Facebook med ett inlägg som förkunnade att det för dem var “Just Friday” helt utan pompa, ståt eller cykel på köpet. CDON försöker att skapa sin egna variant kallad Green Friday i April.

Vi ser även motreaktioner som “White Monday” vilket är ett initiativ från företag likt Myrorna och Karma som har affärsmodeller som bygger på återvinning och ett hållbart samhälle. De själva säger att White Monday “står som motpol till den köphets och det konsumtionsbeteende som skapas med Black Friday.” Ett annat liknande initiativ finns i form av “En Köpfri Dag”. Andra företag, likt Snoot, går ut med att under denna period skänka sina försäljningsintäkter till ett behjärtansvärt projekt. I Snoots fall, Världsnaturfondens Östersjöprojekt.

Ytterligare en dag av liknande karaktär som börjat uppmärksammas på senare år är “Singles Day” som äger rum den 11/11 och är Kinas motsvarighet på Black Friday. Singles Day började som en “anti-alla hjärtans dag” skämt för landets 200 miljoner singlar. Idén med skämtet var att man köpte sin egen present istället för att vänta in en chokladask eller ett fång rosor av sin partner. Under årets Singles Day såldes det för mer pengar än hela Black Friday-helgen i USA, Canada och Europa, tillsammans.

Tankar

Ser vi till dels de miljontals Facebook-konversationer som går att koppla till Black Friday-helgen i relation till att 40% av alla onlineköp gjordes mobilt i USA och att vi Svenskar i över 50% av fallen shoppade online så blir det tydligt hur viktig den digitala handeln är under Black Friday. Därför blir också den digitala marknadsföringen extremt viktig. En majoritet shoppar online och en betydande del av dessa gör det mobilt. Att då möta kund med rätt erbjudande på rätt plattform blir en nyckel för framtiden gällande dagar och veckor som dessa.

Vi ser också hur dessa shoppingdagar, helger och rentav veckor blir allt större för varje år som går och snart är vi där igen med mellandagsreor och liknande. Helt klart är att man måste vara ordentligt rustad inför dessa, för konsumenterna, engagerande tillfällena.

Samtidigt får vi inte heller glömma den roll vi har i den skenande konsumtionen dagar som dessa och att en motvikt i form av en “White Monday” eller liknande inte behöver vara en dålig idé, varken för varumärke, miljö eller samvete.