Med hjälp av Ads Manager kan du marknadsföra dina inlägg utifrån cirka 10 målsättningar utöver att få följare eller reaktioner på ett specifikt inlägg. Bland kampanjmålsättningarna finns alternativ så som leadsgenerering, appinstallationer och butiksbesök. Utöver detta finns funktionalitet för att A/B-testa bildmaterial och copy, bygga specifika målgrupper och skapa annonser som återkopplar till kunder som besökt din hemsida. Ads Manager ger dig alla förutsättningar du behöver för att lyckas med annonsering på Facebook.

Vi på Social Media Lab använder oss av Facebooks funktionalitet för att kunna skapa annonser utifrån ditt syfte och för att nå en så relevant målgrupp som möjligt. Nedan följer några av våra favorit annonstyper.

 

1. Retargetingannonser

Begreppet retargeting bygger på att rikta innehåll till användare som visat intresse för det. Med hjälp av en Facebook-pixel kan du samla in information om användares beteende på din hemsida, och i nästa steg rikta relevanta annonser baserat på vilka produkter/tjänster de tittat på. Du kan också styra retargetingannonser mot personer som sett dina Facebook-videos eller interagerat med dina inlägg. Vänd på steken om du vill och exkludera istället dina retargetingmålgrupper. Då kan du vara säker på att dina inlägg bara nå nya personer.  Personer som tar del av retargetingannonser är 70% mer benägna att konvertera på din hemsida.

Denna annonstyp går självklart att skapa på andra plattformar än Facebook men tenderar att fungera bäst på Facebook. Klickfrekvensen är högre och kostnaden per klick är lägre än på jämförbara annonsplattformar. Retargetingannonser är perfekt att använda för de flesta företag där hemsidan utgör en central del i företagets verksamhet. Vare sig det gäller användning, information eller rena köp.

 

2. Handsydda målgrupper

Förutom möjligheten att skapa målgrupper utifrån bl.a. demografi och intressen så erbjuder Facebook också möjligheten att handsy målgrupper. En av de mest effektiva målgrupperna att skapa själv är att ladda upp ditt företags mailregister. Dina kunders mailadresser matchas då med informationen för Facebooks användare. Till att börja med går det att genom denna målgrupp öka antalet personer som ser den information du gått ut med i ditt nyhetsbrev, som generellt endast öppnas av ca 15%-30%.

Att uppemot 85% av de kunder som aktivt valt att ta del av informationen i ditt nyhetsbrev inte nås är onödigt med tanke på det intresse de visat för ditt företag. Med hjälp av målgrupper skapade utifrån ditt mailregister kan du säkerställa att mer av denna högintressanta kundgrupp nås av ditt material. Detta utan att kostnaden för att skapa annonsmaterialet ökar.

 

3. Dark posts

Dark post innebär att du laddar upp en annons som ser ut som ett helt vanligt inlägg, med skillnaden att det inte postas på din Facebooksida. Istället så kommer det synas i, den av dig valda, målgruppens flöde i form av ett sponsrat inlägg. Annonser av detta slag innebär flertalet möjligheter.

  • Du kan presentera en bild av vad för typ av inlägg din Facebooksida kommer att erbjuda för nya följare.  Samtidigt som du kan anpassa budskapet till olika målgrupper.
  • Du kan A/B-testa annonser för att se vilken som ger bäst resultat, för att sedan publicera det bästa inlägget på din Facebooksida.
  • Du kan rikta annonser mot tidigare oanvända målgrupper för att se om det finns nya målgrupper där dina annonser är relevanta.

 

Facebook har ett fantastiskt verktyg för dig att marknadsföra ditt företag genom och för många räcker det med att sponsra ett par inlägg eller driva likes till din sida genom annonser. För mer specifika saker som att återkoppla till personer som avbrutit ett köp eller för att få folk att komma på ditt evenemang krävs dock mer kunskap om Facebooks funktionalitet för att nå ett lyckat resultat. Ett bra sätt att börja är att läsa på https://www.facebook.com/business/ där du hittar det mesta du behöver veta. 

Vill du läsa mer om de olika kampanjmålsättnigarna går det att göra här: https://www.facebook.com/business/help/517257078367892 

Lycka till!