1. Optimera din profil

Se till att ditt företags konton är korrekt och fullt ifyllda. En bra biografi, profilbild och coverphoto som tillsammans förmedlar ditt varumärke är viktigt för helhetsintrycket. Glöm inte heller att se till att information och material är enhetligt med den övriga kommunikationen, såväl i andra sociala medier som på hemsida och i annonsering. Se också till att användarnamnen är enkla och logiska att hitta för kunder och intressenter när de söker efter ditt företag, samt att användarnamnen är samma i alla sociala medier.

 

2. Hitta din målgrupp

Det finns ingen anledning att producera engagerande innehåll och kampanjer i sociala medier om det inte är någon som ser det. Du måste välja och etablera ditt företag i de kanaler som används av den målgrupp du vill nå. Internetstiftelsen i Sveriges rapport “Svenskarna och sociala medier” är en bra start för att hitta just din målgrupp. Rapporten hittar du här:
https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_sociala_medier_2016.pdf

Se över vilka sociala medier som bäst når den målgrupp du vill kommunicera med i dina sociala medier. En bra start är som regel Facebook och/eller Instagram.

När du väl etablerat ditt företag i de huvudsakliga sociala medier du valt kan en sedan börja tänka på att använda flera kanaler. Se över demografi och anpassa dig efter var din målgrupp finns.

 

3. Innehåll som skapar värde

När din målgrupp väl valt att följa ditt företag är det viktigt att skapa engagerande innehåll som ger målgruppen ett värde. Detta för att de skall stanna kvar hos dig. Fråga dig själv vad ditt material ger för värde till följarna? Vad är syftet? Skall det vara roligt, informativt eller är det ett erbjudande?

Vad syftet än är måste innehållet också vara varierat. Om dina följare hela tiden matas med samma material kommer de snabbt tappa intresset. Innehåll som skapar värde och har ett syfte för följarna är A och O för ett lyckat arbete i sociala medier.

 

4. Involvera dina fans

Sociala medier är just vad de heter sociala och handlar om relationer. Du skall alltid jobba för att bygga relationer med ditt varumärkes fans och följare.

Uppmana till interaktion med ditt varumärke och dina produkter och tjänster. Var noga med att belöna och lyfta de som svarar på dina uppmaningar och bemöta de frågor du får.

Tävlingar är ett bra sätt att engagera följare. Se dock till att ni faktiskt erbjuder något som följarna vill ha utan att det tappar relevans för ditt företag. Säkerställ också att tävlingen är utformad efter de regler som finns för respektive plattform. Reglerna för Facebook och Instagram hittar du här under rubriken ”kampanjer”: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Som ett resultat av att du interagerar med dina följare får du dels gratis material att lyfta. Detta i form av b.la. positiv respons och tävlingsvinnare vars inlägg och svar kan lyftas för att skapa en positiv och deltagande känsla på sidan. Dels så ger det utrymme för engagerade följare att sprida ditt budskap i sina privata kanaler till följd av att deras deltagande i dina sociala medier kan komma att synas eller delas till följarnas följare.

 

5. Ta fram bra bildmaterial

Många sociala medier kretsar kring bilder och videos. Att ha material som är kopplat till varumärket och som upplevs som eget är en viktig del i arbetet med sociala medier. Det viktigaste är att ha iögonfallande material som lockar följare att ta del av hela ditt budskap.

Bäst är såklart att ta fram sitt eget material men det finns mycket appar, tjänster och filter som kan piffa upp ditt bild- och videomaterial. Se till att du inte använder samma lösningar som alla andra. Då är det lätt att bara bli en i mängden.

 

Med denna guide till hjälp kan du ta ditt företags första stapplande steg ut i sociala medier utan att gå på en nit som många andra gjort. Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att nå ditt företags kunder men görs det inte på rätt sätt så riskerar varumärket istället att få sig en törn. För mer tips kan du hålla ögonen på vår blogg som vi frekvent kommer att uppdatera med mer tips och tricks för ditt företags närvaro i sociala medier. Eller så tar du bara och kontaktar oss på [email protected]!

 

Väl mött!