Vad är din roll på SML?

Jag jobbar som annonsoptimerare för våra kampanjer på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.

Du har precis blivit “Facebook Certified Buying Professional”. Vad innebär det?

Facebook erbjuder certifikat för att säkerställa kompetens inom själva köpandet av annonsutrymme i deras plattformar. För mig personligen är det ett kvitto på min kunskap och expertis. För bolaget hjälper det oss sticka ut från konkurrenterna och bevisa att vi är bäst!

Hur gick det till att bli certifierad?

Facebook har någonting som kallas Blueprint där jag började läsa på och göra tester.

Vid de två separata provtillfällena blev jag övervakad via datorns webbkamera och mikrofon så att inga hjälpmedel användes. Och innan det behövde jag visa upp hela rummet. Jag fick inte ens ha ett vattenglas!

Det låter som ett gediget säkerhetsarbete!

Ja, jag blev väldigt positivt överraskad av hela säkerhetsapparaten. Det säkerställer verkligen kvalitén på certifikatet och att inte vem som helst kan ta det.

Hur kom det sig att du tog dig an uppgiften att bli certifierad ?

Jag såg det som en möjlighet för mig och Social Media Lab att visa vad vi går för! Det var en självklarhet för oss att ta certifikatet.

Är du den yngsta i Sverige med detta certifikat?

Det hoppas jag!

Slutligen, den klassiska frågan, hur känns det?

Det känns otroligt bra. Att ta certifikatet har varit ett långsiktigt projekt eftersom det kräver en hel del praktisk erfarenhet. Jag är väldigt stolt.

 

Vi vill passa på att gratulera och tacka Emil för det fantastiska arbete han lagt ner för att åstadkomma detta! Bra kämpat!